När bilden hjälper till med språkutvecklingen

När jag undervisade elever som gick på språkintroduktion fick bilduppgifterna en annan inriktning. Otroligt lärorik även för mig. Vi hade relativt långa lektioner så det fanns alltid tid till att analysera deras arbete i slutet av lektionen. En bonustid att öva på språket med stöd av bilderna vi skapat.

Sovrum © Linda Svanberg foto Anne Nyblaeus, Sköna hem

Måla vidare på bilden

I vanliga fall använder jag uppgiften för att låta eleverna träna på perspektiv och proportioner. Det är lättare att skapa ett rum om man får lite hjälp på traven, därför brukar jag riva ut en del av ett fotografi i någon inredningstidning som sedan eleverna målar vidare på. Här har de även möjlighet att hitta på och använda sin fantasi i vad som finns i rummet. Vill man så kan man färglägga bilden och på så sätt även öva på färgblandning.

Vad är det för rum?

I slutet av lektionen tittade vi på vad de målat. I vanliga fall så brukar vi diskutera vad som man tyckte var svårt och vad man är nöjd med, men den här gången fokuserade vi på något helt annat. -Vad är det för rum du målat?-Vet du vad det heter? Alla fick vara med och svara även om den första frågan ställdes till eleven som målat bilden jag höll upp.

Det blev helt plötslig synligt för mig att vi i Sverige har ganska många rum med helt olika funktioner. -Det stämmer att det är ett sovrum, vad är det för möbler i sovrummet du målat? -Det här lilla bordet kallas för ett nattduksbord (varför heter det så?) Vi fick sätta ord på en massa olika möbler som fåtölj, pall, soffa och kuddar. Minns särskilt tydligt hur vi ordade fram V A R D A G S R U M.

Det är ju inte en självklarhet att man har olika rum med olika funktioner. I många kulturer används ett och samma rum till att både äta, umgås och sova i.

2 kommentarer

Lägg till din →

Jag har bästa jobbet, träffa ungdomar, skapa och resonera med de. Lär mig något nytt hela tiden 🙂

Lämna ett svar